Cautare


26 Iunie 2019
Romania are un nou ghid de transport pentru drumuri mai sigure pentru oameni si animalele salbatice

WWF impreuna cu partenerii din proiectul TRANSGREEN sustin dezvoltarea unei retele nationale de transport eficienta si cu impact de mediu redus

Romania va avea de acum inainte cel mai cuprinzator Ghid cu solutii tehnice pentru pasaje de fauna peste si sub autostrazi si cai ferate. Daca vor fi implementate, aceste solutii  vor creste siguranta deplasarii atat pentru animalele salbatice, cat si pentru oameni. Ghidul face parte dintr-un pachet de solutii si instrumente lansate azi, la Bucuresti, in cadrul conferintei proiectului TRANSGREEN. Acesta sustine dezvoltarea unei retele nationale de transport eficienta si cu impact de mediu redus.

Conectivitatea ecosistemelor este esentiala pentru supravietuirea speciilor.  Dar, pe masura ce habitatele naturale se micsoreaza si sunt taiate de drumuri care le fragmenteaza, coliziunile masinilor cu animale salbatice devin din ce in ce mai frecvente. in plus, conectivitatea risca sa fie perturbata de noile proiecte de infrastructura, precum autostrazile ce urmeaza sa fie construite in Romania, ca parte a retelei transe-europene de transport TEN-T, daca nu se iau masuri de reducere a impactului acestora.

”in societatea romaneasca, s-a creat un conflict intre cei care vor sa protejeze mediul si cei care vor autostrazi. inca din 2005 am hotarat sa impacam aceste doua tabere si am depus cerere de finantare pentru proiectul TRANSGREEN. Sunt foarte bucuros ca exista o mana intinsa din partea organizatiilor de mediu, care spun ca ”si noi vrem infrastructura, dar in aceste conditii”. Aveti un sprijin din partea noastra in implementarea si diseminarea acestui ghid. Sper ca pe viitor ca si societatea noastra sa se schimbe optica si sa se vada ca ambele parti vor dezvoltarea infrastructurii”, a declarat Catalin Costache, director Accesare fonduri europene din cadrul Ministerului Transporturilor.

Solutii pentru protejarea naturii si facilitarea implementarii proiectelor de infrastructura 
Ghidul lansat astazi  (i) are ca scop sa reduca impactul proiectelor cailor de transport terestru asupra naturii si sa previna blocajele in planificarea si realizarea acestora. Acesta  a fost realizat pe parcursul a peste 2 ani de consultari, in cadrul unui grup de lucru (ii) alcatuit din cei mai importanti actori la nivel national in domeniile mediu-transport, printre care parteneri strategici precum Ministerul Transporturilor si Ministerul Mediului, sau entitatile din subordine precum CFR sau CNAIR.

”Ma bucur sa vad finalizat acest ghid, in care procedura este explicata din punctul de vedere al mediului pe intelesul tuturor. Am facut eforturi ca sa fie aprobat de Ministerul Transporturilor. Mai avem un pas, discutiile sunt deja in curs”, a afirmat in cadrul conferintei Doina Cioaca, de la directia Biodiersitate – Arii Protejate din cadrul Ministerului Mediului.

Ghidul face o trecere minutioasa prin diferite tipuri de regiuni geografice, specii si cerinte ale acestora cu privire la impactul infrastructurii de transport. Mai mult, detaliaza etapele administrative din procesul de pregatire a investitiilor din infrastructura specifice contextului romanesc. Urmeaza masuri tehnice detaliate pentru evitarea si reducerea impactului drumurilor asupra naturii. Acolo unde impactul nu poate fi evitat, se folosesc masuri de compensare, de asemenea cuprinse in Ghid. inainte de a fi propuse dar si dupa realizarea solutiilor pentru conectivitate, se impune o monitorizare a speciilor si a activitatii acestora pe teren, pentru care Ghidul vine cu solutii.

“Ghidul este cu adevarat un pas inainte catre transportul durabil din Romania. Dar, pentru a fi cu adevarat functional, acum este momentul ca Ministerele de resort sa il aprobe. Doar atunci, solutiile propuse vor putea fi incluse in termenii de referinta si caietele de sarcini pentru proiectanti si constructori, asigurandu-se o implementare unitara si eficienta”, declara Diana Cosmoiu, coordonator politici publice al WWF-Romania.

Masuri concrete pentru drumuri mai sigure pentru oameni si animale

Ghidul face parte dintr-un pachet de solutii dezvoltate in cadrul proiectului TRANSGREEN, printre care, deosebit de valoroase pentru Romania sunt: 

ROad.kill(iii): o platforma online pe care utilizatorii pot transmite informatii despre incidente cu animale in trafic sau observatii ale animalelor omorate pe sosele sau cai ferate. Pe langa versiunea web, o aplicatie pentru telefoanele mobile (Android) este acum in proces de testare pentru a putea fi folosita chiar din locul in care a fost observat incidentul. 

Cataloage de masuri pentru zonele pilot din Romania: zona Arad-Deva si zona Tirgu Mures-Iasi. Aceste doua publicatii concentreaza rezultatele muncii de teren in identificarea coridoarelor ecologice din cele doua zone deosebit de valoroase din punct de vedere natural si in care urmeaza sa fie realizate lucrari de infrastructura. 

“Eforturile depuse in ultimii ani abordeaza proiectele de infrastructura pe toate palierele: culegem date din teren, pe baza lor propunem solutii tehnice in echipe transdisciplinare formate din ecologi, proiectanti si altii, apoi ne asiguram de integrarea lor in proiecte. Aceste proiecte macro necesita timp pentru a lua in calcul o diversitate de aspecte si de factori implicati. Vom continua sa sprijinim dezvoltarea durabila a infrastructurii de transport, prin ce proiecte integreaza si nevoile naturii. Acum, cand autostrazile noastre inca sunt in etape relativ incipiente, este cel mai bun moment pentru a actiona”, declara Cristian Remus Papp, manager Biodiversitate si Arii Protejate WWF-Romania.

Declaratia pentru o infrastructura de transport mai verde in Europa

Inceput in ianuarie 2017 proiectul TRANSGREEN aduce impreuna organizatii implicate direct in dezvoltarea planurilor de infrastructura mare si in conservarea naturii pentru a propune de elemente de „infrastructura verde” potrivite, cu atentie speciala pentru coridoarele ecologice ce asigura posibilitatea deplasarii speciilor celor mai vulnerabile la impactul autostrazilor si cailor ferate: carnivorele mari (precum ursul brun, lupul si rasul) si anumite specii de ierbivore.

In cadrul conferintei TRANSGREEN organizata azi la Bucuresti de WWF sub patronajul Presedintiei Romaniei la Consiliul Uniunii Europene si a Presedintiei Romaniei la Strategia UE pentru Regiunea Dunarii (SUERD), solutiile dezvoltate in cele 5 tari din proiect  - Romania, Republica Ceha, Slovacia, Ucraina si Ungaria - sunt lansate si  promovate spre integrare in politicile publice din regiune. La finalul evenimentului, participantii internationali vor contribui la adoptarea Declaratiei Conferintei de la Bucuresti pentru o infrastructura de transport mai verde in Europa. 

Aceasta invita Comisia Europeana, Parlamentul European si guvernele nationale ale regiunii Dunare-Carpati sa pastreze frumusetea si bogatia  biodiversitatii regiunii, promovand coordonarea intre institutiile nationale si internationale pentru integrarea sistematica a politicilor in domeniul biodiversitatii si a obiectivelor de transport, inclusiv a aspectelor financiare. 

Totodata, sa creeze o baza de date comuna si accesibila, care sa cuprinda date, instrumente, informatii si cunostinte de inalta calitate privind biodiversitatea, planificarea teritoriala  si dezvoltarea infrastructurii de transport, pentru a sprijini procesele de planificare si de luare a deciziilor. Recunoasterea faptului ca planificarea spatiala adecvata este singura abordare care va sprijini infrastructura sustenabila de transport va putea impiedica izolarea progresiva a populatiilor salbatice si pierderea biodiversitatii.

Contact:

Catalina Murariu, Coordonator comunicare TRANSGREEN, WWF Romania
cmurariu@wwf.ro, Tel: 004 0740 181 656

Proiectul TRANSGREEN – nume complet: „Planificare integrata a infrastructurii de transport si a infrastructurii verzi in regiunea Dunare-Carpati in beneficiul oamenilor si al naturii” – inseamna o regiune carpatica mai bine conectata printr-o infrastructura de transport care tine cont de natura.  TRANSGREEN isi propune sa contribuie la dezvoltarea unor retele de drumuri si cai ferate mai sigure si mai prietenoase cu mediul in Romania, Republica Ceha, Slovacia, Ucraina si Ungaria. 

Partenerii de proiect din Romania sunt Asociatia WWF-Romania in colaborare cu Asociatia Zarand pentru zona pilot Arad-Deva si Asociatia pentru Protectia Pasarilor si a Naturii Grupul Milvus pentru zona pilot Tirgu Mures-Iasi. 
Proiect co-finantat prin Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR).

(i) Denumire completa “Ghid privind integrarea masurilor de conservare a biodiversitatii in planificarea, pregatirea, evaluarea, implementarea si monitorizarea proiectelor de transport rutier si feroviar”: http://www.interreg-danube.eu/uploads/media/approved_project_output/0001/33/b5f1e7225b3fd03e6bb58521d2189d34ceff07c0.pdf

(ii) Grupul de lucru care a contribuit la elaborarea Ghidului in perioada ianuarie 2017-iunie 2019 a fost alcatuit din factori de interes la nivel national: Ministerul Transporturilor, Compania Nationala de Cai Ferate "CFR" – SA, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Ministerul Mediului, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului (ANPM), Agentia Nationala pentru Arii Nationale Protejate (ANANP), Asociatia Generala a Inginerilor din Romania, Asociatia WWF Romania, Asociatia pentru Protectia Pasarilor si a Naturii Grupul Milvus, Asociatia Zarand, EPC Consultanta de Mediu. Componenta tehnica a Ghidului a fost elaborata de o echipa de o echipa de experti la nivel european, condusa de Václav Hlavác expert la Agentia pentru Conservarea Naturii din Republica Ceha, Membru al Grupului de Lucru pentru Transportul Durabil al Conventiei Carpatice.
Václav Hlavác este co-autor al "COST 341 Habitat Fragmentation due to Transportation Infrastructure, Wildlife and Traffic, A European Handbook for Identifying Conflicts and Designing Solutions" si al "On the permeability of roads for wildlife: a handbook, 2002” .

(iii) ROad.kill (Roadkill Registration Platform for Romania) este o platforma dezvoltata in proiectul TRANSGREEN de catre CDV (Centrul pentru in Transport, Republica Ceha), cu sprijinul platformei GreenWeb. ©2019, CDV & GreenWeb.

Sursa: www.wwf.ro




Info util

Numai 5 producatori de solutii antivirus, inclusiv ESET, au indeplinit criteriile de detectie si dezinfectare solicitate pentru Windows 7.



Newsletter


Adresa mea de email:
Parteneri

Despre noi

Download

Contact

Strada Retezatului nr.5 / Tg.Mures 540 068
tel/fax:0265 265 910 / contact@smartnews.ro

Publicitate