Un nou atasament smartphone poate detecta cancerul
04 Noiembrie 2016 Stiinta

Un nou atasament smartphone poate detecta cancerul

Cercetatorii Washington State University au dezvoltat un senzor portabil care foloseste camera foto a unui smartphone pentru a detecta un indicator biologic pentru mai multe tipuri de cancer cu o precizie de 99%, obtinandu-se rezultate de calitatea celor de laborator.

Senzorul, un spectrometru de lumina, poate procesa pana la opt tipuri de sange sau de tesut in acelasi timp si poate detecta proteina umana interleukina-6 (IL-6). Proteina este un marker biologic cunoscut pentru cancerul de plamani, prostata, ficat, de san si epitelial.

"Intr-o perioada in care pacientii si personalul medical se asteapta mereu la rezultate mai rapide, cercetatorii incearca sa traduca tehnologiile de biodetectie utilizate in laboratoare in teren, astfel incat pacientii sa poata obtine diagnostice aproape instant in cabinetul unui medic, in ambulanta sau in camera de urgenta", au declarat cercetatorii.

Un spectrometru analizeaza cantitatea si tipul de substante chimice intr-o proba prim masurarea spectrului luminos. Lucrarea a fost publicata in jurnalul Biosensor and Bioelectronics.

Desi exista spectrometre smartphone in prezent, cercetatorii WSU au declarat ca spectrometrul smartphone cu opt canale este unic si ieftin de produs - aproximativ 150 dolari.

O aplicatie smartphone multi-view personalizata foloseste camera foto incorporata aparatului si a fost dezvoltata pentru a controla parametrii optici de detectare si pentru alinia fiecare proba la canalul spectrometru corespunzator. Imaginile capturate sunt convertite intr-un spectru din gama de lungimi de unda vizibile.

Spectrometrul initial de cancer a fost creat pentru un iPhone 5, insa poata fi ajutat pentru a functiona cu orice smartphone, potrivit lui Lei Li, profesor asistent in cadrul Scolii de Mecanica si Ingineria Materialelor din cadrul WSU. Li, care a condus echipa de cercetare, a depus un brevet provizoriu pentru lucrare.